10/27/2014

Studio 100 verklaart strips dood

Jommeke en vrienden

Deze morgen namen we bij het ontbijt Rekto:verso, een Vlaams “tijdschrift voor cultuur & kritiek”, ter hand en lazen daar: “Ik vind Jommeke een geslaagd cultuurproduct voor kinderen. Daarvan liggen meer dan vijftig miljoen albums in de Vlaamse kasten! Natuurlijk is de drager, de strip, nu volledig uit de tijd, maar het blijft iets wat kinderen boeit.”

Los van het feit dat de auteur van de uitspraak kennelijk van oordeel is dat iets alleen maar een “geslaagd cultuurproduct” is als er sprake is van een gigantische verkoop (en vijftig miljoen albums van een stripserie ís in Vlaanderen inderdaad gigantisch), meent hij dus ook dat strips, het “cultuurproduct” waarmee wij van De Maier-Files bezig zijn, “passé” zijn. Uit de tijd, overleden, voorbij, dood.

De auteur van de uitspraak zegt er niet bij waaróm hij dat denkt, maar wij vonden het toch wel een beetje verbazingwekkend. Niet alleen omdat wij persoonlijk andere ervaringen hebben, maar ook omdat zélfs de commerciële wereld waarvan de auteur van de uitspraak een exponent is hem daarin tegenspreekt. Terwijl immers de algemene boekenverkoop in Vlaanderen in de tweede helft van 2013 een stevige daling kende, stéég de verkoop van strips in diezelfde periode met 10 procent.

Maar misschien zaten er in de top twintig van de stripverkoop niet genoeg producten van de firma die de auteur van de uitspraak vertegenwoordigt als CEO ? Die auteur heet namelijk Hans Bourlon en is de grote pief van … Studio 100, een firma die bijna op zijn eentje verantwoordelijk is voor alle TV-programma’s voor kinderen die in Vlaanderen worden uitgezonden. TV-programma’s die ook spin-offs hebben in de vorm van, inderdaad, strips over Kabouter Plop, Piet Piraat, Samson en Gert, en Big en Betsy.

Ach wat, wat we verder in hetzelfde interview lazen, stelde ons gerust: Hans Bourlon blijkt wel eens vaker uit zijn nek te kletsen. Hij zei namelijk onder andere ook nog: “Wij hebben nu in Flying Bark, onze Australische tekenfilmstudio, een serie in de maak over een koala, Blinky Bill, maar een koala leeft alleen in een paar Europese dierentuinen en in Australië. Dan heeft Maya de Bij een gigantisch voordeel: je hebt bijen over de hele wereld, en nergens met een religieuze connotatie, wat voor een dier eerder uitzonderlijk is.”

“Nergens met een religieuze connotatie”, meneer Bourlon ? De Minoïsche godin Potnia werd al aangeduid als “de zuivere moederbij”, haar priesteressen werden “Melissa” (ofte “bij”) genoemd, net zoals de priesteressen van Artemis en Demeter en de orakels van Delphi. Volgens de San, een volk dat in de Kalahari woont, is een bij verantwoordelijk voor het ontstaan van de eerste mens, in de Egyptische mythologie ontstonden bijen uit de tranen van de god Ra, bij de Hindoes is de koord van Kamadeva’s boog gemaakt van bijen, bij het Oegandese Bagandavolk kwam Nambi als bij Kintu de eerste mens te hulp. Bij de oude Grieken was Aristaeus de bijengod, in de koran wordt er een soera aan gewijd, in de Joodse midrasj worden de Joden vergeleken met bijen, en dat zowel de bij als de bijenkorf bekende symbolen zijn in het katholicisme is algemeen geweten.

We zijn zelf niet zo religieus aangelegd, maar zouden durven suggereren dat Hans Bourlon – mocht hij dat wél enigszins zijn – zich eens richt tot Onze Lieve Vrouw ter Bijen en haar om wijsheid verzoekt …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten